Ljubljana, 6. 1. 2014
Spoštovane
slovenske menedžerke in menedžerji: to pismo ni namenjeno vašim interesnim
predstavnikom, temveč je namenjeno neposredno vam.
Zagotovo
ste slišali za primer ameriškega podjetja Home Depot izpred nekaj let. Ko je
konec leta 2000 postal izvršni direktor tega podjetja Robert Nardelli, je takoj
pričel zniževati stroške dela in povečevati število delno zaposlenih, zato da
zniža stroške in poviša dobičke. Ti cilji so se sicer na kratek rok dosegli,
vendar pa so na srednji in dolgi rok negativno vplivali na kakovost storitev za
uporabnike, ki naj bi bila po besedah podjetja osnovni vir konkurenčne
prednosti.
Na
drugi strani pa vse več menedžerjev prebira knjigo »Good Jobs Strategy«, ki jo
je napisala predavateljica na M.I.T. Sloan šoli za management Zeynep Ton. Njena
osnovna teza je v bistvu dokaj preprosta: ustrezno plačilo zaposlenim in
ustrezno vlaganje vanje ter ustrezna organizacija dela pomeni bolj zadovoljne potrošnike
in na koncu tudi višje dobičke. Ali povedano drugače: bolje plačan in bolje
usposobljen delavec bo bolj konkurenčen. Da to ni zgolj teorija, Tonova navede
primere trgovskih podjetij Costco, Trader Joe's, QuickTrip in Mercadona. V teh
podjetjih so delavci plačani nad povprečjem dejavnosti. Povprečna plača
zaposlenega v Costcu je 21 ameriških dolarjev na uro. V Wallmartu zgolj 13 ameriških dolarjev. Pa vendar je vrednost
delnic podjetja Costco že desetletje višja od vrednosti delnic Wallmarta. 17 -
mesečna raziskava trgovskih podjetij s strani Marshala Fisherja, Serguieja
Netessineja in Jayantha Krishnana je prav tako zelo povedna: vsak dodaten
ameriški dolar plačila zaposlenih lahko pomeni dvig prodaje med 4 in 28
ameriških dolarji.
Z
vse večjim poudarkom na kakovosti storitev in produktov postaja stroškovni
menedžment vse bolj stvar preteklosti. Na žalost pa nam podatki za Slovenijo
kažejo, da je tukaj to še vedno sedanjost. Po podatkih Statističnega urada RS
je v letu 2012 prejelo nižjo bruto plačo od povprečne 65,6 % zaposlenih. Predstavniki
gospodarstva se stalno pritožujejo nad januarskim dvigom minimalne plače, ki bo glede na zadnje podatke o
inflaciji znašal manj kot šest evrov. Glede na zaključene podatke četrte
raziskave fundacije EUROFOUND o pogojih dela sodi Slovenija med države z zelo intenzivnim in neavtonomnim delom.
Slovenija glede na izsledke raziskave z uporabo Krasekove metodologije sodi v
skupino »organizacij napornega dela«. Iz poročila ministrstva za delo, družino,
socialne zadeve in enake možnosti (maj 2009) izhaja, da je bilo v namen
financiranja izobraževanja zaposlenih,
zlasti iz sektorjev preoblikovanja ter za izobraževanje zaposlenih v
perspektivnih sektorjih delodajalcem v letih 2003 – 2008 ponujeno skoraj 30
milijonov evrov sredstev. Uporabili so jih dobro tretjino. Torej podatki, ki
gredo v prav nasprotni smeri od »Good jobs« strategije.
Spoštovane menedžerke spoštovani
menedžerji,
živimo
v času, ko zgolj površno gledanje v finančne bilance podjetij ni zgolj premalo,
temveč pomeni tudi strateški zaostanek. V poslovnem svetu se namreč vse bolj
promovirajo menedžerski modeli, ki celovito povezujejo ekonomske in finančne
kazalce s socialnimi kazalci – pri tem moramo poleg »Good jobs« strategije
nujno omeniti tudi Kramerjev in Porterjev »Shared Value« koncept.
Prav
zato nobena sistemska strateška politika ne bo uspešna in učinkovita, če vi ne
boste (končno) preskočili iz stroškovnega v strateški menedžment, ki temelji na
trikotniku ustrezno plačan in usposobljen zaposlen – ustrezni pogoji dela –
zadovoljen uporabnik. In to ni nobena sindikalna floskula. To je uspešen in
učinkovit poslovni model, o katerem lahko beremo v uglednih poslovnih
publikacijah, kot je Harvard
Business Review. Podjetje Johnson & Johnson je recimo z različnimi
programi zdravja na delovnem mestu privarčevalo 250 milijonov ameriških
dolarjev, ali vračilo 2,71 ameriških dolarjev za vsak ameriški dolar vložen v
zdravje na delovnem mestu med 2002 in 2008. Navsezadnje pa že imamo domač
primer. Uprava Steklarne Hrastnik je dvignila plače in iz več kot 5 milijonov
EUR izgube v letu 2009 prišla na skoraj milijon evrov čistega dobička leta
2011, pri čemer podjetje intenzivno vlaga v usposabljanje in zdravje
zaposlenih.
Zato
vas pozivamo k temu, da že jutri pričnete razvojni preskok, kjer plača,
usposabljanje in izobraževanje zaposlenega ne bo strošek dela, temveč strateška
investicija in to pokažete tudi s konkretnimi ukrepi. Zvišajte plače
zaposlenim. Povečajte obseg izobraževanja in usposabljanja zaposlenih.
Vpeljujte programe zdravja na delovnem mestu. Pričnite sistemsko zbiranje
predlogov inovacij, v kar vključite vse zaposlene. Oblikujte program
medgeneracijskih mentorskih shem v podjetju. Povečajte sredstva za raziskave in
razvoj. Izboljšajte komunikacijo znotraj celotne proizvodne verige, vse do
končnega uporabnika. Sodelujte z lokalno skupnostjo. Razumite sindikat kot
partnerja v razvoju in ne kot stroškovno coklo.
Lahko
pa se še nadaljnjih nekaj let skupaj z vašimi interesnimi predstavniki vrtimo v
vedno istih neproduktivnih debatah o rigidnosti in fleksibilnosti trga dela,
velikosti javnega sektorja, itd.
Izbira
je več kot jasna. Torej?
Mag.
Dušan Semolič
Predsednik
ZSSS