sreda, 13. november 2013

Javno sporočilo Ljudmili Novak in Jožetu Tanku glede političnega problematiziranja pravic članov sindikatov


Ljubljana, 13. 11. 2013

 

 

Javno sporočilo Ljudmili Novak, predsednici Nove Slovenije – Krščanski demokrati (NSi) in Jožetu Tanku, vodji poslanske skupine Slovenske demokratske stranke (SDS) glede političnega problematiziranja pravic članov sindikatov

 



 

V vednost: poslanke in poslanci Državnega zbora RS

 

V Zvezi svobodnih sindikatov Slovenije (ZSSS) smo včeraj z zanimanjem spremljali izjave predsednice NSi, Ljudmile Novak in vodje poslanske skupine SDS, Jožeta Tanka, ko sta obrazložila argumente za vloženo interpelacijo zoper ministra dr. Gregorja Viranta. V ZSSS se ne opredeljujemo do interpelacije, vsekakor pa ostro zavračamo opredelitve do vsebine podpisanih dokumentov s sindikati, v katerih se ugodneje določajo nekatere pravice za člane sindikatov, ki so podpisniki teh dokumentov. Takšen odziv je posledica nepoznavanja osnov socialnega dialoga in napad na avtonomnost socialnih partnerjev.

 

Zato smo v ZSSS resnično negativno presenečeni nad tovrstnim stališčem nekaterih politikov. Dejstvo je namreč, da dogovor strank, podpisnikov kolektivne pogodbe v javnem sektorju, ki članom sindikata daje v primerjavi z nečlani večji obseg pravic, temelji na določbi 224. člena Zakona o delovnih razmerjih (v nadaljevanju: ZDR-1). Le-ta izrecno določa, da se lahko s kolektivno pogodbo dejavnosti uredijo pravice in obveznosti le za člane pogodbenih strank pod pogojem, da je govora o pravicah in obveznostih, ki niso urejene z zakonom. S tem je v celoti spoštovano ustavno načelo, vsaj v tem pogledu, da so pred zakonom vsi enaki. Navedeno zakonsko določilo se namreč nanaša samo na pravice in obveznosti, ki z zakonom niso urejene/predvidene. To pa tudi pomeni, da v javnem sektorju podpisana pogodba temelji na veljavno sprejeti zakonski določbi in da je kakršnokoli “kriminaliziranje” tega brez kakršnekoli pravne podlage. Izpostavljanje tega kot nekaj nedopustnega in nemoralnega pa hkrati predstavlja tudi pomanjkanje  politične načelnosti in prepričanosti v tisto, kar se v Državnem zboru RS sprejema. Ne smemo  namreč prezreti dejstva, da so člani državnega zbora v začetku leta 2013  soglasno (brez glasu proti!) potrdili novelo Zakona o delovnih razmerjih in s tem tudi določbo, ki predstavlja pravno podlago za sklenitev v uvodu izpostavljenega dogovora, ki se nanaša na obseg pravic članov sindikata, podpisnika pogodbe.  Reakcija poslameznih članov državnega zbora je toliko bolj nenavadna, ker se v zvezi s tem sedaj oglašajo tisti, ki so bili v času sprejema novele Zakona o delovnih razmerjih bodisi člani vladnih strank bodisi so bili aktivni udeleženci vlade. 

 

Nesporno je, da so poslanci Državnega zbora RS s sprejetjem te določbe napravili velik korak naprej k razumevanju pomena uspešnega socialnega dialoga pri zagotavljanju ekonomskega in družbenega razvoja države ter k priznavanju dejstva, da so socialni partnerji pri tem izredno pomemben element. Navsezadnje potrebo po večji, aktivnejši vlogi socialnih partnerjev pri razvoju posamezne države (in s tem tudi k priznavanju pomena dejavnosti socialnih partnerjev) vedno bolj poudarjajo vse institucije Evropske unije, tudi Evropska komisija. Pri tem pa je uspešnost njihovega dela in  položaj v družbi ter reprezentativnost, ki se kaže tudi skozi številčnost njihovega članstva, še kako pomemben element. Slednje je zelo dobro razumel tudi tedanji minister za delo, sedaj poslanec, g. Andrej Vizjak. Navsezadnje tudi ZDR-1 na več mestih napotuje na kolektivne pogodbe in posledično temu tudi neposredno spodbuja socialni dialog, s čimer pa tudi priznava avtonomnost socialnih partnerjev.

In določbo 224. člena ZDR-1 je ravno potrebno razumeti v tej smeri. V smeri krepitve socialnih partnerjev, zlasti njihove številčnosti in reprezentativnosti ter v smeri krepitve njihove avtonomnosti. V zvezi s tem velja poudariti, da slednje v Evropi ne pomeni nič novega. Tako npr. v skandinavskih državah, t.j. v državah, ki slovijo po izredno visoki stopnji razvitosti socialnega dialoga, socialni pravičnosti, solidarnosti in navsezadnje tudi po visoki stopnji konkurenčnosti, razlikovanje med člani socialnih partnerjev in nečlani, zlasti na področju uveljavljanja določb kolektivnih pogodb v okviru sodnega varstva, ni izpostavljeno kot nekaj nenormalnega. Ni »kriminalizirano«.

 

Izpostavljanje in poskus “kriminalizacije” podpisanega dogovora ter posledično temu večjega obsega pravic za člane podpisnikov pogodbe pa hkrati pomeni tudi nepriznavanje dosežkov socialnega dialoga, nezavedanje pomembnosti socialnih partnerjev kot elementa družbenega in ekonomskega razvoja, nepoznavanje praks v drugih državah Evropske unije, smer razvoja socialnega dialoga in socialnih partnerjev in navsezadnje tudi odkrit poskus “diskriminacije” njihovega članstva. Dejstvo je namreč, da se socialni partnerji, njihove strokovne službe ter njihovo delovanje financira izključno iz članarine. To članarino plačujejo njihovi člani, ugodnosti, ki pa so dogovorjene, npr. s kolektivno pogodbo dejavnosti, pa v sedanjem sistemu uživajo vsi. Tudi nečlani. Torej tudi tisti, ki za delovanje socialnih partnerjev, za rezultat socialnega dialoga, kolektivnega dogovarjanja/pogajanj, ki se med drugim odraža v sklenjeni kolektivni pogodbi in v stopnji ter obsegu pravic zaposlenih (tudi v ohranitvi plačanega odmora za malico, dodatka za delovno dobo, povrnitvi stroškov prevoza na delo in z dela,…..) ne prispevajo ničesar. Ali je to pravično? Zlasti do članov socialnih partnerjev? 

 

 

 

mag. Dušan Semolič

predsednik ZSSS