Kolikor
smo si lahko v petek prebrali na spletni
strani Območne obrtno podjetniške zbornice Sežana, se
naj bi jutri s pričetkom ob 6. uri pričel protest cestnih prevoznikov. Zahteve
cestnih prevoznikov naj bi se med drugim dotikale bolj »fleksibilnega
zaposlovanja ter konkretnega spodbujanja nakupa najbolj ekoloških vozil«. Po zadnjih
informacijah pa naj do jutrišnjega protesta sicer ne bi prišlo,
oziroma naj bi bil prestavljen na 31. januar.
Ob
vseh teh napovedih protestov cestnih prevoznikov naravnost sprašujemo: kaj pa
delavske pravice v tej dejavnosti? Če se zgolj spomnimo na zgodbo enega izmed
voznikov tovornjakov v Sloveniji, ki je bila
javno predstavljena oktobra lani:
"Plačo
so mi izračunavali na podlagi prevoženih kilometrov in dela med vikendi, pri
čemer se je cena za kilometer vseskozi gibala med 7 in 9 centov. Delovni tempo
je bil zelo hud, tako se je pogosto zgodilo, da sem, takoj ko sem prišel s poti
in razložil blago, že moral naložiti drugo. In ta čas se je štel v počitek,
tako da sem namesto devet ur počival le pet do šest ur in spet krenil na pot.
Čeprav sem imel prvo leto najeto sobo v samskem domu, sem tam prespal mogoče le
desetkrat. Večino časa sem preživel v tovornjaku in to ne glede na to, kje sem
se nahajal. Domov v Bosno sem se lahko vračal le vsake štiri do pet mesecev, pa
še tistih 15 dni letnega dopusta nam je lastnik podjetja krajšal, tako da je v
dopust štel tudi vikend. Ko sem se letos maja odločil dati odpoved, kot razlog
sem navedel nizko plačo, saj sem za 12.000 prevoženih kilometrov dobil 1200
evrov plače, so me povabili v pisarno, kjer mi je gazda' rekel, da sem jim
dolžan 5000 evrov za škodo, ki je v tem času nastala na kamionu. Seveda v to
nisem želel pristati, zato je poklical v prostor nekaj silakov. Pod psihičnim
pritiskom in zaradi njihove prisotnosti sem seveda pristal na plačilo. Od
takrat sem prišel v Slovenijo le enkrat, a me je na ulici vselej strah, da me
ne bi kdo zaustavil in izsiljeval. Ne počutim se varnega." (Večer, 5. 10.
2013)
To je zgodba
voznika tovornjaka, ki je z nekajmesečnim premorom delal pet let v enem od
slovenskih prevozniških podjetij. Na kršenje pravic voznikov tovornjakov na
Zvezi svobodnih sindikatov Slovenije (ZSSS) sicer opozarjamo že kar nekaj
mesecev. In teh kršitev je glede na podatke Inšpektorata RS za promet,
energetiko in prostor s podatki o izvajanju nadzora nad spoštovanjem določil
zakona o delovnem času in obveznih počitkih mobilnih delavcev, ki smo jih
predstavili 3. oktobra lani, vse več (spodaj), kar je seveda zelo zaskrbljujoče.
Skorajda
enako zaskrbljujoče pa so besede predsednika sekcije za promet na Obrtno
podjetniški zbornici Slovenije (OZS) Andreja Klobase, ki je pred nekaj dnevi javno
povedal »da je čas, da se vozniki, ki tožijo, da so jim kršene pravice
razkrijejo z imeni in priimki« in da naj se »javno pove, kdo so avtoprevozniki,
ki kršijo delavske pravice«. Odgovor na ta »poziv« je jasen in enostaven: naša
naloga in odgovornost je, da o kršitvah pravic delavcev obveščamo uradne
organe, in le-ti ukrepajo v skladu z uradnimi postopki. Zagotovo pa ni naša
naloga kar tako javno razkrivati imena delavcev, še posebej ne tistim, ki bi še
kako natančno morali vedeti, kaj se dogaja v cestnem prometu, in še posebej
glede na zgornjo zgodbo, kjer je jasno videti, s kakšnimi pritiski se srečujejo
nekateri vozniki tovornjakov.
Navsezadnje
posamezni avtoprevozniki nesramno bogatijo ravno na račun kršenja delavskih
pravic, prav tako pa se s tem povečuje nelojalna konkurenca. In
preprečevanje nelojalne konkurence, ustvarjanje enakih in zakonsko
spoštovanih tržnih pravil za vse avtoprevoznike, bi morala biti ena izmed
prioritet sekcije za promet na OZS. Delavce – »žvižgače«, ki nam
sporočajo kršitve delovne zakonodaje in kolektivnih pogodb, v ZSSS ne
razkrivamo delodajalcem. Zlasti ne tistim, katerih naslednja poteza bi bila še
večja grožnja, pritisk in izkoriščanje delavcev. Po vsej verjetnosti pa tudi
prenehanje delovnega razmerja.
Bi pa
namesto tovrstnega agresivnega »poziva« veliko bolj pričakovali jasno
opredelitev in tudi zavezo predstavnikov avtoprevoznikov po ničelni toleranci
kakršnih koli kršitev pravic delavcev v cestnem prometu. Očitno pa je glede na
podatke spodaj pot do
tega na žalost še dolga.
Vir: Inšpektorat RS za promet, energetiko in prostor, 2.10. 2013
Pozdravljeni, registriran sem posojilodajalec zasebnega denarja. Ljudem, podjetjem, ki morajo posodobiti svoje finančne razmere po vsem svetu, dajemo posojila z zelo nizko letno obrestno mero v višini le 3% v enem letu do 30 let trajanja povračilo katerega koli dela sveta. Dajemo posojila od 5.000 do 5.000.000. Naša posojila so dobro zavarovana za največjo varnost je naša prioriteta. Zainteresirani naj nas kontaktirajo po e-pošti. Nato nas kontaktirajte danes po e-pošti na: pierredubreuil35@gmail.com
OdgovoriIzbriši