Ljubljana, 6.7.2012
Ministrstvo
za delo, druzino in socialne zadeve je socialnim partnerjem predstavilo
dokument z naslovom >Izhodisca za reformo trga dela<. Glede na naslov smo
v ZSSS pricakovali strategijo razvoja celotnega trga dela. Tako aktivne
politike zaposlovanja kot tudi predloge za odpravo anomalij na trgu dela, zmanjsevanje
moznosti krsitev pravic dela, reorganizacijo inspektorata za delo kot tudi
predloge, strategijo razvoja in odpiranja novih delovnih mest. Prepricani smo
namrec, da izboljsanje stanja na trgu dela ni mozno brez hkratnega odpiranja
novih delovnih mest in zmanjsevanja brezposelnosti. Zlasti brezposelnosti med
mladimi in starejsimi, ki so tudi najtezje zaposljivi.
Pri
prebiranju dokumenta pa smo naleteli na grenko spoznanje in razocaranje. Vecji
del dokumenta se namrec nanasa na spremembo Zakona o delovnih razmerjih (ZDR).
Kot da je Zakon o delovnih razmerjih najpomembnejsi/edini element pri
odpravljanju tezav slovenskega trga dela. Kot da ucinkovita politika aktivnega
zaposlovanja, vzpodbude za odpiranje novih, kvalitetnih delovnih mest, ukrepi za
zmanjsevanje prekernih/negotovih oblik dela ter zagotavljanje delovanja pravne
drzave, katere namen mora biti zmanjsevanje zlorab in krsitev pravic delavcev,
niso pomembne sestavine uspesnega in ucinkovitega delovanja trga dela. Tem
vprasanjem se namrec nameni zgolj majhen del dokumenta in to se tako splosno,
da ni moc razbrati nicesar.
In kako
ministrstvo vidi resevanje segmentacije slovenskega trga dela in moznosti
povecevanja zaposlovanja mladih? Med drugim tudi s tem, da bi se dodatek na
delovno dobo vezal izkljucno na zadnjega delodajalca. V praksi bi to pomenilo
velik padec plac delavcev, vsaj v nominalnem znesku. V nekaterih primerih
namrec predstavlja dodatek za skupno delovno dobo tudi od 15 % - 20 % mesecne
place delavca. Dodatek za delovno dobo pri zadnjem delodajalcu, kot to predlaga
ministrstvo, pa bi v vecini primerov pomenil nizje place. Kaj pomeni za
10 % - 15 % nizja mesecna placa, pa najbolje ve tisti delavec, ki ze danes
prejema zgolj minimalno placo. In teh ljudi je iz dneva v dan vec.
Tudi
ukinitev placanega 30-minutnega odmora med delovnim casom, kot je predlagano,
bi po mnenju ministrstva prispevalo k zmanjsevanju segmentacije trga dela in k
povecevanju zaposlovanja mladih. V ZSSS smo prepricani, da je odprava placanega
odmora med delovnim casom prvi korak k odpravi placila malice, k odpravi odmora
med delom kot taksnega in k podaljsevanju delovnega casa. Ne smemo namrec
pozabiti, da delavec v primeru neplacila odmora med delovnim casom ni dolzan ta
cas preziveti v prostorih delodajalca. Mocno dvomimo, da bodo delodajalci
vecini delavkam in delavcem v casu malice dovolili izhode iz svojih prostorov.
Prej jim bodo dejali, da naj ta cas raje delajo.
Obema
predlogoma v ZSSS ostro nasprotujemo. Resevanje gospodarstva na placilu za
malico in dodatku za delovno dobo ni pot, ki bi dala rezultat. Ravno nasprotno.
Je pot, ki povecuje revscino zaposlenih revnih in njihovo socialno stisko.
V ZSSS se
vsekakor strinjamo, da je v Sloveniji potrebno zmanjsati segmentacijo na trgu
dela. Vprasljivo pa je, ce bo uvedba enotne pogodbe o zaposlitvi za nedolocen
cas na nacin, ki jo v izhodiscih za reformo trga dela predlaga ministrstvo,
pripomogla k doseganju tega cilja. Cilj zaposlovanja vsekakor mora biti
zmanjsanje stevila brezposelnih in zaposlovanje za nedolocen cas. Vendar ne na
nacin, da se diskriminira posamezne kategorije delavcev, delodajalcem pa da
skoraj >popolnoma proste roke< pri njihovem odpuscanju. Vprasljiv je tudi
vpliv na atipicne/prekerne zaposlitve. Stevilo tovrstnih zaposlitev bi namrec
bilo potrebno zmanjsati oziroma kadar so podani elementi delovnega razmerja,
celo odpraviti.
Ne smemo pa
pozabiti tudi na delovanje nadzornih organov. Zlasti inspektorata za delo.
Kakrsnakoli reforma trga dela brez hkratne reorganizacije dela inspektorata
namrec ne bo pripomogla k pravni varnosti delavk in delavcev. Dejstvo, da je
delavec napram delodajalcu sibkejsa stranka, pa bi moralo biti vodilo tudi
pri sprejemanju sprememb zakona. In to v smeri vecanja zascite sibkejse
stranke v delovnem razmerju. Torej delavca.
Andrej
Zorko, izvrsni sekretar za pravno podrocje v ZSSS
Ni komentarjev:
Objavite komentar