Ljubljana, 29.1. 2013
Danes smo na ZSSS
opozorili na problem dviga prispevka za obvezno zdravstveno zavarovanje za
nekatere skupine prebivalstva, ki je prišel preko več kot dvakratnega dviga
zavarovalne osnove. Če se spomnimo – osebam, ki so prostovoljno vstopile v
obvezno pokojninsko zavarovanje, se je s 1.1. 2013 zavarovalna osnova za
obvezno pokojninsko zavarovanje povečala za več kot dvakrat. Tako te osebe
sedaj plačujejo 185,8 EUR. Med temi osebami, ki so same doživele ta dvig, pa je
kar nekaj tudi takšnih, ki jih bo dodatno udaril sorazmeren dvig prispevka za
obvezno zdravstveno zavarovanje iz 14,17 EUR na 45,48 EUR.
Če je torej oseba, ki je prostovoljno
vstopila v obvezno pokojninsko zavarovanje ter tudi sama plačuje zdravstveno
zavarovanje za to (skupaj z dopolnilnim zdravstvenim zavarovanjem) plačevala
približno 100 EUR, se je sedaj cena dvignila na približno 260 EUR. Tako je –
znesek, ki je enak znesku minimalnega osebnega dohodka, ki je osnova za izračun
denarne socialne pomoči. Ali si sploh lahko predstavljamo brezposelno osebo, ki
je pravkar izgubila pravico do denarnega nadomestila, obenem pa je brez drugih
dohodkov, ko se bo soočila s takšnim zneskom?
No,
finančni sistem očitno nima teh preživetvenih skrbi, saj se v okviru
oblikovanja tako imenovane »slabe banke« predvideva štiri milijarde EUR
državnih poroštev za obveznosti Družbe za upravljanje terjatev bank (DUTB) in
Sklada za stabilnost bank. Da ne pozabimo na milijardo EUR za dokapitalizacijo
bank. Kakor pa je razvidno iz svežega predhodnega mnenja EK, ECB in IMF o
zakonskih okvirjih, v katerih naj bi delovala slaba banka (priponka), pa so
pripravljavci slovenske verzije »slabe banke« do teh številk prišlo kar tako,
čez palec. Predhodno omenjene tri institucije, bolj popularno imenovane
»trojka« namreč vlado RS sprašujejo, ali je ta znesek dovolj in pa, kako so
sploh prišli do tega zneska? Tako smo prišli v precej »zanimivo« situacijo, ko
mednarodne institucije ponavljajo pomisleke in vprašanja o izvedbi slabe banke
v Sloveniji, kot jih je recimo ves čas navajal sindikat KNG. S takšnim »čez palec«
pristopom pa predlagatelji »slabe banke« očitno prav po mazohistično želijo
ponoviti grobe napake slovenskega finančnega sistema, ki je v času gospodarske
konjunkture velikodušno razdeljeval finančna sredstva gospodarskim subjektom
(Posojila nefinančnih družb so se med 2005 in 2010 povečala za 82 odstotkov),
in s tem v izdatni meri povzročil notranje pregrevanje gospodarstva, ki je
sedaj eksplodiralo v njegovi izjemno visoki zadolženosti. Kajti vsi (ali pač
ne?) vemo, kaj se je zgodilo na Irskem – z izvedbo slabe banke se je javni dolg s predkriznih osmih odstotkov pognal na 92
odstotkov.
Le zakaj nam vsakokratne strukturne reforme
na trgu dela in socialnem področju skušajo vreči v obraz manjše pravice z
večjimi obveznostmi in nadzorom, medtem ko strukturne reforme finančnega
sistema ponavadi pomenijo čim več sredstev s čim manjšimi obveznostmi in
nadzorom?
Goran Lukič
Izvršni sekretar P ZSSS
Ni komentarjev:
Objavite komentar