nedelja, 3. februar 2013

ISLANDIJA JE REKLA "NE" IZSTAVLJENEMU RAČUNU FINANČNIH ŠPEKULACIJ DRUGIH: SLOVENIJA TRMASTO GOVORI "DA" TEMU ISTEMU RAČUNU V OBLIKI SLABE BANKE


Ta teden je kar nekako mimo nas šla izjemno pomembna mednarodna novica- Islandija si je na sodišču Evropskega združenja za prosto trgovino (EFTA) namreč izbojevala izredno pomembno zmago

Sodišče je namreč odločilo, da ji zaradi sistemskih tveganj ni potrebno nemudoma poplačati depozitov tujcev, ki so v kolapsu islandskega bančnega sistema leta 2008 ostali brez svojih prihrankov. Gre za spor med Islandijo in Veliko Britanijo ter Nizozemsko, ki ščitita interese približno 350.000 svojih državljanov, pozabljenih v »ruševinah« propadlega islandskega bančnega sistema. Ti so imeli leta 2008 na računih Icesave, spletne podružnice propadle islandske banke Lansbanki, naloženih približno 7,5 milijarde evrov depozitov. Islandija naj bi sicer poplačala že približno 3,5 milijarde evrov teh depozitov, na preostale štiri milijarde evrov pa Nizozemci in Britanci še čakajo. Ekonomski komentator Dela Dragiša Bošković  je sodbo EFTE pospremil z naslednjimi besedami: medtem ko bodo pravniki brez dvoma še dolgo razpravljali, ali je bila odločitev pravilna, so si Islandci že zdaj zaslužili edinih davčnih zavezancev v krogu premožnih držav, ki jim je v krizi uspelo zavrniti zahtevo, naj plačajo račun za tuje packarije.

 

Bodimo pozorni – EFTA je uporabila besede »sistemskih tveganj«. Analogija na slovenski prostor se tukaj ponuja sama po sebi – kajti vpeljava in izpeljava »slabe banke« v Sloveniji s seboj prinaša kar nekaj velikih sistemskih tveganj. Štiri milijarde EUR državnih poroštev za obveznosti Družbe za upravljanje terjatev bank (DUTB) in Sklada za stabilnost bank ter milijardo EUR za dokapitalizacijo bank se bo namreč skorajda gotovo prelilo v poslabšanje fiskalne slike Slovenije brez zagotovil za učinkovito razrešitev kreditnega krča. V najslabšem primeru bomo tako še vedno imeli še vedno paraliziran finančni sistem, ki pa ga bo spremljal galopirajoč javni dolg in tekoči oziroma strukturni primanjkljaj, ceno vsega skupaj pa bodo plačali davkoplačevalci.

 

Vprašanje je torej naslednje – ali so predlagatelji »slabe banke« ocenili obseg sistemskih tveganj v primeru njene vpeljave? Glede na predhodno mnenje  Evropske komisije, Evropske centralne banke ter Mednarodnega denarnega sklad o zakonskem okvirju vpeljave slabe banke, kjer sprašujejo, kako so predlagatelji »slabe banke« sploh prišli do številke štiri milijarde EUR, si lahko odgovorimo, da do ocene obsega sistemskih tveganj v primeru vpeljave »slabe banke« v Sloveniji ni prišlo.

 

Ali je Slovenska politična elita torej pripravljena izjemno poslabšati svojo fiskalno sliko zato da bi pokrpala napačne poslovne odločitve finančnega sistema? Na Islandiji so rekli ne. Na dveh zaporednih referendumih. Čemur je pritrdila tudi EFTA. V Sloveniji pa ta ista politična elita poskuša omejiti referendumsko zakonodajo, medtem ko je Ustavno sodišče (US) celo prepovedalo referendum o slabi banki, ker naj bi z zavrnitvijo »slabe banke« na referendumu »nastale protiustavne posledice.

Kakšna ironija – US trdi, da bi zavrnitev »slabe banke« (in vzpostavitve Slovenskega državnega holdinga) pomenila kršitev izpolnjevanja obveznosti, ki jih mora Slovenija spoštovati na podlagi 3.a člena Ustave in 126. člena Pogodbe o delovanju EU (PDEU) tako, da bi do konca leta 2013 zmanjšala javnofinančni primanjkljaj za 3 % BDP. Po drugi strani pa ekonomist dr. Mencinger   poudarja, da bi prevzem terjatev v slabo banko, ki bi bil financiran z obveznicami države ali z obveznicami agencije z državno garancijo povečal javni dolg in tekoči ter strukturni primanjkljaj države.

 

Da bi pa pomirila javnost, pa je spet ista politična elita odločila odrediti »parlamentarno preiskavo o delovanju bančnega sistema, s katero bodo poskušali ugotoviti odgovornost nosilcev javnih funkcij za slabo delovanje bančnega sistema«. Premalo. Prepozno. Predvsem pa – prozorno. Spomnimo se, kaj se je zgodilo s parlamentarno preiskavo za ugotavljanje politične odgovornosti nosilcev javnih funkcij zaradi suma, da so bili vpleteni v financiranje spornih menedžerskih prevzemov nekaterih gospodarskih družb, ki je bila odrejena 25.5. 2009; do sredine 2011 je komajda prišla do vmesnega poročila, kjer se je opredelila do zgolj dveh izmed petih točk preiskave. Kot je pa rekel zdaj že nekdanji finančni minister dr. Šušteršič 25 januarja letos, pa bi aktivnosti za ustanovitev slabe banke morale biti končane v treh mesecih, zatem pa bi lahko steklo čiščenje bančnih bilanc.

 

Goran Lukič

Izvršni sekretar P ZSSS

Ni komentarjev:

Objavite komentar