V
IMENU PRAVNE DRŽAVE:
JAVNA
OBJAVA DELODAJALCEV, KI NE IZPLAČUJEJO PLAČ
Delodajalci
ves čas poudarjajo, da je pot iz krize sprostitev kreditnega in zaposlitvenega
krča. Z njimi se lahko strinjamo. A pozor – ali si ponovno želimo gospodarske
rasti, ki jo poganja gospodarski kriminal in sistemska korupcija, ki sedaj kot
po tekočem traku dobivajo sodne epiloge?[1]
Prav zato da povrnemo pravno državo v
gospodarstvo, je potrebno okrepiti njegovo transparentnost.
Korak
v to smer je bila javna objava davčnih dolžnikov. Po do sedaj
razpoložljivih podatkih se je po štirih javnih objavah davčnih dolžnikov
poravnalo davčne obveznosti v višini okoli 30 milijonov EUR. Če vzamemo
za povprečje 6 milijonov EUR poravnanih obveznosti ob vsakokratni javni objavi
davčnih dolžnikov, to znese na letni ravni 72 milijonov EUR – kar je recimo
enako osemkratniku zneska, ki nam ga bo EU namenila Sloveniji za ukrepe za
mlade iz sheme Jamstev za mlade.
Kot naslednji korak v imenu transparentnosti
poslovnega okolja pa naj se recimo po zgledu
predloga Hrvaškega Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o davku na
dohodek, ki ga je sprejela Vlada Republike
Hrvaške 25. julija 2013, sprejme takšne zakonodajne spremembe, ki bodo omogočale
javno objavo
delodajalcev, ki ne izplačujejo plač.
OBRAZLOŽITEV: V zadnjem času delodajalci
oddajajo zgolj REK obrazce o obračunu davčnega odtegljaja za izplačilo plače in
nadomestila plače, vendar pa hkrati ne izplačajo plače. Na problematiko
plačilne nediscipline je opozoril tudi Inšpektorat RS za delo v svojem zadnjem
letnem poročilu 2012, ko je zapisal, da že četrto leto zapored ugotavlja, da so
kršitve v zvezi s plačilom za delo najpogosteje ugotovljene kršitve na
področju nadzora delovnih razmerij.
Medtem pa je na Hrvaškem tamkajšnja vlada na
svoji seji 25. julija letos sprejela predloge sprememb Zakona o spremembah in
dopolnitvah zakona o davku na dohodek, kjer se predvideva tudi javna objava
vseh davčnih zavezancev / delodajalcev, ki ne izplačujejo plače svojim
zaposlenim oziroma ki so tri mesece zapored oddajali samo obračun prispevkov v
skladu z Zakonom o prispevkih.
Skratka – podoben oziroma enak ukrep, kot
ga predvidevajo zadnje spremembe davčne zakonodaje na področju nadzora
izplačevanja plač na Hrvaškem bodo absolutno zagotovile tako večjo pravno
varnost delavcev kot večjo transparentnost poslovnega okolja v Sloveniji.
Konkreten primer, ki ga je zasledila
Zveza svobodnih sindikatov Slovenije (ZSSS) v sodelovanju z Zavodom za
zdravstveno zavarovanje RS (ZZZS):
po opozorilu ZSSS, da
je podjetje vložilo zahtevo za refundacijo, čeprav ni izplačalo nadomestila
plače delavcu, je konec prejšnjega meseca vodja izpostave ZZZS v Laškem
zaprosila za pojasnilo računovodski servis,
ki opravlja storitve za omenjeno podjetje, zakaj je bil oddan
REK-1 obrazec, če plače in nadomestila plač delavcem za mesec maj
2013 ter prispevki niso bili izplačani oz. poravnani.
Prejeli so odgovor s
sledečo vsebino, citirano:
»REK obrazci se
pri podjetju oddajajo kljub temu, da plače in prispevki niso
izplačani zaradi pozivov DURS-a, da moramo oddati rek obrazce.
V primeru
podjetja sicer tega poziva nismo dobili, ampak glede na
ostala podjetja, kjer so pošiljali obvestila in je šlo za enake
primere neizplačevanja plač in prispevkov, sedaj rajši za
vsako podjetje oddajam REK obrazec in potem davčna napravi izvršbo na
denarna sredstva in pobere svoje dajatve takrat, ko denar je na računu.« (konec
citata)
Na žalost pa se velikokrat dogaja, da DURS
potem ne more narediti izvršbe na denarna sredstva, ker ima delodajalec v
veliko primerih blokiran TRR, brez sredstev in »preventivno« prenese svojo
dejavnost na novo hitro ustanovljeno podjetje.
Posledično tako delavci ne dobijo izplačanih
plač in tudi DURS ne more opraviti izvršbe. Čeprav je v ZDR-1 zagrožena visoka
globa za neizplačilo plač, je tudi ta le pogojno izterljiva v primeru
nelikvidnih ali navidezno nelikvidnih podjetij.
Zato da bi pravočasno preprečili takšne
situacije, je potrebno tudi na način javne objave delodajalcev, ki ne
izplačujejo plač, povečati njihovo plačilno disciplino.
Goran Lukič
Izvršni sekretar ZSSS za politike
zaposlovanja, migracije in odnose z javnostmi
[1] Po podatkih GPU se je
škoda iz naslova gospodarskega kriminala med leti 2005 in 2010 zvišala iz
skoraj 70 milijonov evrov v letu 2005 na 112 milijonov evrov leta 2008 in na
505 milijonov evrov leta 2010. (vir: letna poročila GPU).
Ni komentarjev:
Objavite komentar